time management structuur

Hoe breng je structuur aan in jouw bedrijf?

Een van de belangrijkste vragen waarmee ondernemers naar ons toe komen. Hoe krijg ik structuur in mijn bedrijf? Wanneer jij ook met deze vraag rond loopt, investeer dan een paar luttele minuutjes van je tijd om in ieder geval dit artikel te lezen. Dit wordt jouw eerste stap naar structuur.

Wat is structuur

Je zult het meer om je heen horen. Ondernemers die op zijn naar structuur. Maar waar ben je nu precies naar op zoek? Meer structuur willen we bijna allemaal, maar betekent voor iedereen iets anders. Wat betekent structuur voor jou?

Als eerste is het belangrijk om concreet in beeld te krijgen wat structuur betekent. Maak het zo duidelijk mogelijk zodat je er naartoe kunt werken. De nummer 1 reden dat ondernemers de structuur niet in de vingers krijgen is omdat ze vaag blijven in hun doelstellingen.

Een paar voorbeelden die je vast wel herkent:

  • Minder druk zijn
  • Meer tijd vrij maken voor privé (gezin, vrouw, vriend/vriendin, hobby’s of gewoon vrije tijd)
  • Meer orde in het bedrijf
  • Administratie op orde
  • Duidelijker zijn naar medewerkers

Met al deze doelstellingen (want dat zijn het) kun je eigenlijk helemaal niets. (ja, sorry) het brengt je geen meter verder, het helpt alleen je frustratie vergroten. Deze doelstellingen ga je namelijk ooit halen!

Concrete doelstelling

Wanneer je meer structuur wilt creëren is stap 1: DUIDELIJK ZIJN

Wees eens eerlijk naar jezelf. Wanneer je meer tijd wilt vrijmaken (een favoriet van veel ondernemers ?) wanneer heb je dat voor elkaar?

  • Als je 1 uur tijd vrij maakt?
  • Als je een middag per week thuis bent?
  • Als je elke avond mee-eet?
  • Als je X tijd vrij hebt voor X

Je merkt het al, ik wil een concreet antwoord van je hebben. En dat moet je ook van jezelf verlangen

Omdat structuur voor iedereen iets anders betekent, is het dus van levensbelang om zo duidelijk mogelijk te zijn.

Wil jij ‘je administratie op orde hebben’ of bedoel je ‘aan het eind van de week alle facturen de deur uit’?

Wil jij ‘meer tijd vrij maken voor je gezin’? of bedoel je ‘elke avond mee-eten en de kinderen op bed leggen’?

Kijk. Nu komen we ergens!

Maak een plan

Een plan maken voor je bedrijf is eigenlijk stap 1 van structuur aanbrengen. Maar als ik het artikel daarmee was begonnen was je waarschijnlijk halverwege al afgehaakt. Maar het feit dat je dit nog leest betekent dat je wel wat meer structuur wilt creëren. Je bent lekker op weg, dus lees de rest ook even.

Missie en visie

Begin je plan met een missie voor jouw bedrijf. Een overkoepelende ‘opdracht’ aan jouw bedrijf en de markt. Wat heb jij te doen in jouw markt? Waar kunnen we jouw bedrijf aan herkennen. Een missie creëert duidelijkheid in waar jij als ondernemer voor staat en waar jij voor gaat!

Het vertelt over welke waarde jij wilt toevoegen in de markt.

Doelstellingen

Waar wil jij met jouw bedrijf naartoe? Veel ondernemers lopen met deze vraag, en willen hier graag een antwoord op. Wanneer ik vraag om pen en papier te pakken worden ze vaak minder enthousiast. En dat snap ik wel. Het kan soms lastig zijn om concrete doelstellingen op papier te zetten. En we horen dan vaak excuses als

  • Maar het gaat mij niet zozeer om het geld
  • Ik hoef niet persé heel groot ofzo
  • Het loopt eigenlijk wel prima
  • Ik kijk meer naar wat er op me af komt, ik hoef geen plan

Wanneer jij deze excuses herkent, zet ze dan even aan de kant, deze helpen jou niet verder, en daar was je nu juist naar op zoek. Je leest dit niet voor niets. Sterker nog. Deze excuses zouden weleens de reden kunnen zijn dat je structuur mist.

Zorg dat de doelstelling die je op papier zet meetbaar zijn.  Dus niet: ‘meer structuur’, maar: …?

Ontwikkel!

Om te groeien (groeien kan ook betekenen ontwikkelen en hoeft niet perse om de grootte of omzet van jouw bedrijf te gaan) is het belangrijk dat je jezelf niet voorbij loopt. Sterker nog. Daar begint het. Wanneer jij zelf niet ontwikkelt zal je bedrijf ook niet groeien of ontwikkelen

Disclaimer: het kan inderdaad lang goed gaan, maar er zijn al teveel ondernemers ‘over de kop’ gegaan. Leer hiervan en maak deze fout zelf niet.

Jouw mensen

Wanneer jij je bedrijf wilt ontwikkelen is het super belangrijk om jouw medewerkers hierin mee te nemen. Dit zijn immers de mensen waarmee je jouw waarde toevoegt.

Ontwikkel je mensen, en je ontwikkelt je bedrijf.

Bied jouw medewerkers de mogelijkheid om hun carrière te laten groeien. Zo bind je jouw mensen meer aan je en je laat ze groeien. Dit enthousiasme zul je terug gaan zien in je resultaten. (Volg bijvoorbeeld een cursus time management)

Maar natuurlijk alleen wanneer je gestructureerd zicht hebt op je resultaten. ?

 

Wil jij meer structuur, maar kom je er niet doorheen? Neem even contact op, dan sparren we even een uurtje.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *