Uitdagingen als ondernemer. Je hoort het vaak genoeg. De echte optimisten roepen dat ze alleen maar uitdagingen kennen in plaats van problemen. Maar dat is nu even niet waar ik het over wil hebben. Wat belangrijker is dan opgewekt een probleem aanpakken is juist het kennen van je eigen uitdagingen. De afgelopen jaren is mij opgevallen dat de ondernemers die het beste weten wat hun uitdaging van dat moment is, dat zijn de ondernemers die het beste presteren, groeien en vooruitgang boeken.

Grappig eigenlijk om te zien dat juist de ondernemers die stil lijken te staan dan ook snel roepen geen enkele uitdaging te kennen.

“Het beste wat je continue bij je kan dragen is de wetenschap van je eigen uitdaging”

Hoe kom ik erachter?

Hoe kom je zelf achter de grootste uitdaging die je hebt? Voor sommigen een voor de hand liggende, maar voor ander juist een enorm moeilijke vraag.  Om erachter te komen wat je grootste zakelijke uitdaging van dit moment is heb je 3 dingen nodig.

  1. Waar wil je naartoe?
  2. Waar sta je op dit moment?
  3. Wat is er nodig om die afstand te overbruggen?

Als je deze 3 vragen goed en concreet beantwoord is de kans groot dat je al achter jouw grootste uitdaging bent gekomen.

Als je weet wat de afstand is die je moet overbruggen, dan weet je waarschijnlijk ook wat je ervoor moet doen. Waarschijnlijk kan je de eerste stappen in de goede richting wel zetten. Maar onherroepelijk kom je op een moment dat je het niet weet. Dat je niet weet wat je dan te doen staat. En dat is een belangrijk moment!

Help!

Ik zie veel ondernemers lang zelf ploeteren op een bepaald niveau in hun eigen onderneming. Ze zijn van mening dat ze keihard werken, en waarschijnlijk is dat ook wel zo. Maar ze blijven op hetzelfde niveau hangen. Ken je dat? Dat je een lange tijd hard ebt gewerkt, maar eigenlijk geen vooruitgang boekt? Grote kans dat ook jij hard werkt op hetzelfde niveau. Eigenlijk dus hard werken en weinig vooruitkomen…

Om deze cirkel van ‘achter je eigen staart aanrennen’ te doorbreken heb je veel kracht nodig. En waar haal je die vandaan?
Uit jezelf? Knap, maar wel beperkt.
Waar dan vandaan?
Heb je wel eens om je heb gekeken naar andere ondernemers uit jouw omgeving? Heb je wel eens écht gesproken van ondernemer tot ondernemer?

Dat betekent dus niet dat je alleen maar aan  het vertellen bent hoe goed jij je ding doet, maar juist vragen stel aan anderen over hoe zij tegen jou manier van werken aan kijken. Vraag een ander eens om een objectief oordeel over jouw onderneming.

Hulp inschakelen mag altijd. En hulp betekent dus niet hopeloos piepen als je te laat bent, maar juist op tijd een visie van anderen vragen. Ga eens met iemand sparren over jouw bedrijf. (En misschien wel vice versa) Weet je dat hier de meest mooie gesprekken ontstaan?!

Doelen stellen

Om voor jezelf zoveel mogelijk vooruit te komen is het natuurlijk belangrijk om doelen te stellen. Zorg dat je voor jezelf zo concreet mogelijk hebt wat je wilt bereiken. Weet je niet goed waar jouw uitdaging ligt? Kom je niet verder met jouw plan omdat je niet goed weet waar de ‘drempel’ ligt? Laat anderen meedenken over de afstand die je nog moet overbruggen tussen jouw huidige positie en waar je naartoe wilt. Doelen stellen is dus enorm belangrijk. Niemand zal je helpen als je niet weet waar je naartoe wilt. Omgekeerd evenredig is het ook waar. Zeer veel mensen willen iets voor je betekenen als je weet waar je naartoe wilt en het concreet kunt vertellen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *