missie, visie en kernwaarden

Missie, visie en kernwaarden. Je hoort tegenwoordig dat veel bedrijven hier druk mee bezig zijn. Wat is het en hoe belangrijk is het voor jou als ondernemer? We hebben hieronder kort omschreven wat de missie, visie kenwaarden inhouden.

Identiteit

Jouw missie, visie en kernwaarden samen vertellen wie jij bent als bedrijf. Het geeft mensen een idee van wat ze van het bedrijf kunnen verwachten en hoe jij jouw positie binnen de markt ziet. Ook vertelt het wat je als bedrijf belangrijk vind voor jouw klanten. Het vertelt het verhaal achter het bedrijf. Anders genoemd: de identiteit.

Je kunt het vergelijken met een race.
De auto is het bedrijf. En de tijd (in jaren) is de baan.

Missie

De missie in het verhaal geeft de reden aan waarom je aan de race meedoet. Er moet dus een reden zijn waarom je bestaat.  Als ik de winkel in kom lopen en vraag waarom jullie bepaalde dingen doen, dan moet je kunnen antwoorden met de missie.
De missie vertelt meer over het innerlijk van het bedrijf. Hier beantwoord je: wie zijn we, waar staan we voor en waarom doen we het op deze manier.

Visie

De Visie is de finish. Dit is dus een duidelijk doel (verwar dit niet met het stellen van doelen. Een visie geeft een richting voor de toekomst). Het vertelt je waar jullie naartoe onderweg zijn. Een visie kan gaandeweg ook veranderen, want het kan natuurlijk zijn dat de visie die jullie nu opstellen over 5 jaar bereikt is. Je zou je kunnen afvragen bij nieuwe dingen of nieuwe kansen die zich voordoen of het bijdraagt aan het behalen van de visie van het bedrijf. De visie vertelt iets over de buitenkant van het bedrijf. Hier beantwoordt je wat een buitenstaander van jouw bedrijf kan verwachten.

Kernwaarden

Dan heb je nog de kernwaarden. De kernwaarden kun je vergelijken met de vangrails van de racebaan. Het zorgt ervoor dat de auto / het bedrijf op de baan blijft. Daarnaast vertelt het ook iets over de omgangsvorm en de mensen binnen het bedrijf.
Als je de kernwaarde ‘Persoonlijk’ bezigt, dan betekent dat dat je de klant van koffie voorziet en persoonlijke aandacht voor hem/haar hebt. Het betekent ook dat de klant even kan bellen met iemand om een afspraak te maken voor een reparatie, en niet standaard wordt doorverwezen naar de website om het zelf te regelen.

Let op. Kernwaarden gaan altijd twee kanten op: zowel naar binnen als naar buiten. Dus voor de klant, maar ook voor elkaar als team. De kernwaarde ‘persoonlijk’ betekent dus persoonlijke aandacht voor de klant, maar ook persoonlijke aandacht binnen het team.

De missie, visie, kernwaarden en dus identiteit van je bedrijf moet in de gehele organisatie leven. Deze factoren werken namelijk twee kanten op: zowel naar binnen als naar buiten. Dus voor de klant, maar ook voor elkaar als team. De identiteit van je bedrijf moet je terug laat komen op je website, flyers en visitekaartjes die je uitdeelt en de manier hoe je omgaat met je klanten en collega’s.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *