zelfstandig ondernemer | ZZP er

Time Management, het begint bij jezelf!

Een veel te drukke planning, niet weten waar je moet beginnen en te weinig uren in een dag? Als zelfstandig ondernemer is dit waarschijnlijk heel herkenbaar. Het efficient indelen van de tijd doet wonderen. Maar waar te beginnen? Na het toepassen van de volgende tips heb je als zelfstandig ondernemer ineens je strategie op orde!

1. Meten is weten

Om de tijd goed in te kunnen delen, is de eerste stap bewustwording. Hoeveel tijd besteed je per dag aan welk onderdeel? Noteer een dag ieder half uur wat je aan het doen bent en hoeveel tijd het je kost. Zorg ervoor dat dit duidelijk is als eerste stap van een goed Time management.

2. Mailbox

Het lezen van nieuwe mail is de grootste boosdoener van allemaal. Het vermindert onbewust je concentratievermogen. Ben je net bezig met een opdracht, krijg je weer een nieuwe mail binnen; Oh, dat was nou net de mail waar je al een week op zat te wachten. Je wil hem even snel doorlezen en moet vervolgens terugschakelen naar hetgene waar je mee bezig was. Een bepaalde tijd inplannen wanneer je beschikbaar bent voor de mailbox, bijvoorbeeld iedere ochtend tussen 10:00 uur en 12:00 uur, geeft een duidelijke afbakening. Wees consequent en sluit buiten het tijdstip dan ook daadwerkelijk je mailbox af.

3. Durf bewust afstand te nemen

Als je constant de belangrijkste spil in het werk bent, is het lastig om een met een helicopterview het werk te overzien. Zelfstandig ondernemer zijn heeft als gevolg dat je zelf verbetering moet zien en aanpakken. Durf daarom eens een keer afstand te nemen van het werk en het geheelplaatje te zien. Plan een ochtend vrij van werkzaamheden en vraag je af hoe het beter kan, wat er goed gaat en wat er moet veranderen om een prettigere werksfeer te creëren voor jezelf. Het is goed om af en toe stil te staan, in plaats van constant door te gaan met werken. Juist stilstand kan zorgen voor vooruitgang.

4. Bewaar het leukst voor het laatst

Hoe verleidelijk het ook is om eerst de korte, makkelijke of leuke klusjes te doen… Begin met de klus waar je het meest tegenop ziet. Dit is een betere strategie. Hoe meer je geen zin hebt in een klus, hoe meer dit de rest van het werk beïnvloedt. Je concentratievermogen neemt alleen maar meer af richting het einde van de dag, dus hoe fijn is het om dan alleen nog maar dingen te hoeven doen die je graag doet. Time management draait om de goede indeling van de tijd, dus probeer het eens uit!

5. Breng structuur aan

Niet alleen jij zelf zult profijt hebben van structuur, ook de mensen om je heen vinden dit prettig. Breng structuur aan in je werk door een overzichtelijke agenda te hebben, een duidelijke afbakening van de opdrachten te creëren, weten wat de planning is, een opgeruimd bureau, de administratie op orde en ga zo maar door. Zo kan het helpen om bakjes te maken met “directe acties”, “korte termijn acties” en “lange termijn acties”. Het aanbrengen van de structuur kost misschien wat meer tijd dan dat je er voor over hebt, maar uiteindelijk is het het zeker waard.

Als zelfstandig ondernemer ben je op jezelf aangewezen. Een goed Time management is dan ook noodzakelijk. Bij een goede strategie is c een eitje. Verspil geen tijd meer en begin vandaag nog!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *