Voordat je een huis bouwt zorg je dat eer een stevige fundering onder ligt. Een fundering waar je op kan vertrouwen, en letterlijk op kan bouwen. Je zou niet eens beginnen te bouwen aan het huis zonder fundering. Waarom beginnen veel mensen dan aan een onderneming zonder dat ze daar een stevig fundament onder leggen. Een goed doordacht plan. Een plan waar je altijd op kan terugvallen en wat je in de rails houdt. Zelf ben ik ook begonnen zonder plan. Althans, ik had wel een plan, maar dat was er zo een die je op internet vind als je gaat googelen. Dan vind je een format wat je wel een beetje laat nadenken over de verschillende kanten van je bedrijf. Bijvoorbeeld voor wie je wilt werken, wat je wilt aanbieden en je moet nadenken over de financiële kant van je bedrijf.

Waar echter niet om word gevraagd is waarom je aan je onderneming bent begonnen. En welke waarde je echt wilt toevoegen. Kortom, de kern, de ziel uit je onderneming. Mij heeft het schrijven van zo’n statisch plan weinig verder geholpen. Het was ook saai ;( totdat ik erachter kwam dat er een manier is van het maken van een bedrijfsfundament die je wel energie oplevert, een plan die je echt iets brengt. De basis van je bedrijf waar je altijd op kan bouwen. Het fundament van je onderneming.

Hoe begin ik?

Het is belangrijk dat je gaat nadenken over waarom je eigenlijk bent begonnen, of waarom je meedoet in de marathon van ondernemers. Er zijn waarschijnlijk al genoeg specialisten op jouw vakgebied. Maar waarom ben jij precies begonnen? Als je daar nooit over hebt nagedacht, dan vraag ik je een ‘nieuwe start’ te maken. Je hoeft niet overnieuw te beginnen, maar stel jezelf de vraag: wat als ik nu zou moeten beginnen, waarom zou ik het dan doen? Begin met het Waarom. (Simon Sinek)

Wat voeg ik toe?

De vraag is hier niet zozeer ‘’wat doe ik?’’, maar wat voeg je toe. Kijk eens goed naar je eigen bedrijf en wat je doet, en stel jezelf de vraag: wat ben ik nou echt aan het toevoegen? Wat beteken ik voor mijn klanten of de mensen om me heen? Een goede vraag die je hierbij kan helpen is: waarom kiezen mijn klanten voor mij? Of waarom wil ik dat mijn klanten voor mij kiezen? Maak hier werk van. Schrijf het op! Doe het alsjeblieft, het opschrijven. Als je niet bereid bent het op te schrijven, stop dan met het lezen van dit artikel, als het je niet waard is om en papier te pakken en na te denken, dan ben je ook niet bereid om verdere stappen te nemen. Dan ben je niet bereid om een fundament van je bedrijf neer te zetten. Wil je dat wel? Schrijf het op en steek er energie in! Dat gaat je gegarandeerd energie opleveren!

Voor wie?

Van welke mensen krijg jij energie? Met welke mensen kun jij goed opschieten? Welke mensen ráken je? Van wie kan je zelf nog wat leren? Niet perse op jou vakgebied, maar er zijn nog zoveel ander dingen wat je van andere, misschien wijze mensen, kan leren. Heb je een beeld van deze mensen?

Perfect! Je hebt zojuist je doelgroep gekozen.

Met deze mensen ga je waarschijnlijk een klik hebben en andersom. En laten we eerlijk zijn, je wilt toch eigenlijk alleen werken mét mensen waar je goed mee overweg kunt, dan werken vóór mensen waar je energie van leegloopt? Kies dan je mensen uit. Jij mag zelf bepalen voor wie je werkt. Jij kán zelf bepalen voor wie je werkt. Geloof je het niet? Lees het volgende stukje.

Voor wie écht niet?!

Heb je wel eens een klant gehad die niet betaalde? Ik denk dat de meesten wel zulke klanten hebben. Werk je nog wel eens voor deze mensen? Hoogstwaarschijnlijk niet). Of je bent vrijwilliger, dan word er niet betaald in geld, maar als het goed is wel in waardering). Waarom werk je niet meer voor deze mensen? Domme vraag natuurlijk, ze betalen niet! Aha! Dus deze mensen doen iets of laten juist iets waardoor jij niet meer voor hen wilt werken. je hebt geen klik meer met deze mensen, of misschien zelf een afkeer! Bij deze mensen kun jij ook geen waarde meer toevoegen omdat je dat wilt, omdat je dat zélf belangrijk vindt.

Je weet zelf Waarom je de dingen doet die je doet. Dit Waarom heeft geen klik met de mensen waar jij niet voor werken wilt. Alles wat jij hoeft te doen is dit communiceren. Het Waarom, jou Waarom. Als je de reden van het bestaan van jouw bedrijf, en de reden van jouw werk, jóú toegevoegde waarde communiceert, dan zullen zich alleen de mensen bij jou aansluiten waar jij een klik mee hebt. Alleen de mensen die deze reden delen en hier achter kunnen staan.

Laat ik een voorbeeld geven wat ik afgelopen week zelf heb meegemaakt. Ik belde mijn businesscoach (ja, ik laat me ook coachen) en hij stelde een traject voor tot aan het einde van het jaar. Maar voordat hij werkelijk iets voorstelde, vroeg hij me: wat wil je bereiken? Na een poosje over doelstellingen gesproken te hebben (ook financiële doelen), vroeg hij me: Stel dat je dit allemaal bereikt, wat wil je dan bereiken? mijn antwoord was: ”Ik wil iets betekenen en iets toevoegen in het leven van veel mensen om me heen vanuit mijn christelijke overtuiging.”

En dit was de reden waarom mijn coach hierop doorging. Hij deelde hetzelfde waarom. En koos ervoor om mij verder te coachen en liet een ander links liggen die heel veel meer geld bood om door hem gecoacht te worden. Hij nam het niet aan omdat de ander een drijfveer had waar hijzelf niet achter kon staan. Hij heeft  nee gezegd.
En zo kun je dus je eigen mensen kiezen. De mensen waar je méé werkt.

Hoe maak ik een fundament voor mijn onderneming?

Het fundament van jouw bedrijf is de reden waarom jij doet wat je doet. Het Waarom. Ga zitten en beschrijf het fundament van jouw bedrijf. Troost je, het kan op 1 A4’tje (aan 2 kanten beschreven). Volg het stappenplan hieronder om een sterk fundament te bouwen voor je bedrijf.

  1. Maak een mindmap van je bedrijf. (hoe jij wilt dat het eruit gaat zien)
  2. Schrijf op waarom je doet wat je doet
  3. Schrijf op voor wie je dat wilt doen
  4. Maak 1 regel om te beschrijven voor wie je echt niet wilt werken.
  5. Schrijf op welk probleem je oplost
  6. Schrijf op welke extra waarde je toevoegt

Dit is wat je in de basis moet hebben staan voor je bedrijf. De punten 5 en 6 kun je altijd nog een beetje aanpassen, maar de rest van de punten zijn een redelijk vast gegeven. Wat ik zelf gemerkt heb bij het nadenken over de basis van mijn bedrijf is dat de echte basis, het Waarom dus, ik iedere keer een heel klein beetje aanpaste. Het werd niet ander, maar wel steeds duidelijker. Als je hier dus mee aan de slag gaat, neem er de tijd voor. Je gaat een denkproces is wat niet in een uurtje klaar is. Blijf hierover nadenken totdat het voor jou helder en duidelijk is.

Ps. Voor de duidelijke communicatie is het handig als je het zo duidelijk en begrijpbaar mogelijk omschrijft. Laat het eens lezen door je buurvrouw of een oom of in ieder geval iemand die niet echt verstand van jouw vakgebied heeft. Als zij het begrijpen en enthousiast worden, dan heb je goed werk geleverd!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *