Uurtarief bepalen zzp | uurloon ZZP | uurloon berekenen

Jouw uurtarief bepalen. Hoe doe je dat?

Hoe bepaal ik mijn uurtarief?

Over het uurtarief zijn altijd verschillende meningen. Sommigen vinden €32,50 teveel, en anderen klagen over dat € 40,00 te weinig is.

Een veel gestelde vraag door ondernemers (voornamelijk ZZPers) is: Hoe bepaal ik mijn uurtarief? Een goede vraag om eens in te duiken. Ik heb het voor je gedaan en hier een stappenplan van gemaakt om je verder te helpen. Wat is nu het juiste uurloon wat bij jou past?

LET OP. Het kan misschien een beetje saai zijn, maar het is belangrijk dat je hier even tijd en aandacht aan besteedt! ?

Uurloon zzp | Uurtarief bepalen | Uurtarief zzp

Stap 1 – Bepaal wie jij bent in de markt

Als het gaat over het bepalen van jouw uurtarief beginnen de meesten te kijken naar de kosten. Erg belangrijk, maar dat is niet waar je moet beginnen.

Om te beginnen moet je bepalen waar jij staat in jouw markt. Om je een helder beeld te geven zal ik eerst de markt verdelen.

  • 15% onderkant van de markt
    Hier bewegen zich de prijsvechters en diegenen die de minste kwaliteit leveren.
  • 70% middenklasse van de markt
    Hier bewegen zich doorgaans de meeste ondernemers. Het product wat je verkoopt of de dienst die je levert is vergelijkbaar met veel ondernemers in deze klasse. Het uurtarief is hier dan ook gemiddeld
  • 15% bovenkant van de markt
    Hier bewegen zich de ondernemers die pretenderen de beste te zijn, met de beste kwaliteit aan producten of diensten, en vragen hier dan ook een hogere prijs voor. Het uurtarief is hier dan ook het hoogst.

Belangrijk is dat je de hoogste prijs niet verward met ‘de duurste’ zijn. Hoog in prijs betekent dat je veel betaalt voor veel of een hoge kwaliteit. Het is dus in verhouding

Duur betekent dat je veel betaalt voor weinig of slechte kwaliteit.

Aan de hand hiervan kan jij dus ook bepalen of je hoog in prijs bent of duur bent. Lever jij de kwaliteit die klopt met de prijs die je daarvoor vraagt.

Voorbeeld

Een klein voorbeeldje wat ik zelf meemaakte: ik was bij een chiropractor waar ik al vaker was geweest (het was voor mij 1,5 uur rijden. Toen hij klaar was zei hij: ‘’wij hebben de prijzen verhoogd met €10, dus je betaalt nu € 65…’’
Ik vond het geen probleem, want ik hoefde maar 1 keer naar hem toe, en ik was van mijn klachten af.

Later ben ik eens naar een ander geweest. Iemand die vroeg € 40. (ik dacht nog dat ik ging besparen ;) het resultaat was alleen dat ik 4x terug moest komen voordat ik van mijn klachten af was.

De vraag is hier: wie is er het duurst?
De vraag aan jou is: Waar ligt jou kwaliteit? Aan de onderkant, ben je een middenklasser, of val je in het hoge segment.

Dit moet je eerst weten voordat je jou uurtarief bepaalt.

Stap 2 – Bereken jouw uurtarief

Om jouw uurtarief te bepalen is het belangrijk om dat te doen op basis van jouw jaaromzet. Doe dat aan de hand van de volgende stappen.

(ik heb het voorbeeld hiervan uit een video van de KvK gehaald, de video staat hier onderaan)

Het is handig om pen en paper hiernaast te houden zodat je alle stappen direct kunt uitrekenen

Stap 1 Bepaal jouw kosten

Denk aan kosten als

  • Autokosten
  • Afschrijving apparatuur (computer, machines en dergelijke)
  • Kantoor, pand en inventaris (inrichting)
  • Administratie (boekhoudsysteem en/of boekhouder)
  • Zakelijke verzekeringen
  • GEEN INKOOP. De inkoop van producten die je direct verkoopt hoeft geen invloed te hebben op jouw uurtarief. (later komen we hierop terug)

Stap 2 – Bepaal wat je wilt verdienen

Jouw uurtarief is natuurlijk niet direct wat je verdient. (dat heb je bij de kosten gezien) Jouw maandsalaris bepalen doe je als volgt:

  • Bepaal wat je per maand wit verdienen
  • Doe dat x 12 om zicht te krijgen op jouw jaarsalaris
  • Het is goed om rekening te houden met vakantiegeld (ongeveer 8%)
  • Vergeet de belasting niet ? (houd 30% aan)

Stap 3 – Bepaal jouw omzet

Jouw uurtarief hangt direct samen met jouw jaaromzet. Het bepalen van de jaaromzet doe je zo:

  • Tel alle kosten bij elkaar op
  • Tel daarbij alles op wat je bij stap 2 hebt uitgerekend
  • De uitkomst hiervan is jouw jaaromzet. (let op dat je alles berekent over het hele jaar)

Stap 4 – het uurtarief

We komen steeds dichter in de buurt van jouw uurtarief ? Je bent goed op weg!

Het uurtarief gaat natuurlijk over het aantal uren wat je per jaar werkt. Daarom gaan we kijken hoeveel uur je werkt.

Stel: Je werkt 5 dagen per week, 8 uur per dag.
Er zijn 52 weken in een jaar
Haal daar 30 vakantiedagen af
De uitkomst is dat je 1840 uur werkt

Dagen per week 5
Weken in het jaar 52
Vakantiedagen -30
Aantal werkdagen 230
Uren per dag 8
Aantal uren 1840
Niet declarabele uren 920
Declarabele uren 920

Ben je starter, dan is het verstandig om daar ongeveer de 40% vanaf te halen in de berekening. Mijn ervaring is dat je als starter namelijk niet alle werkuren bij jouw klant kan wegschrijven. (in de video van de KvK word 50% genoemd. Je kunt het beste zelf bepalen hoeveel % je kunt declareren bij jouw klant)

Deze video is eigendom van de KvK

Ben je geen starter meer en al langer ondernemer, dan raad ik je alsnog aan om niet om het volledig aantal werkuren mee te nemen in de berekening. (de 1840 uur in het voorbeeld)

Nu komtie!!

  • Neem je omzet
  • Deel dat door het aantal declarabele uren
  • En tadaa!! Daar is jouw uurtarief

Het uurtarief wat je zojuist hebt uitgerekend is het uurtarief wat je zou moeten rekenen om aan het eind van het jaar goed uit te komen, en je salaris te kunnen verdienen.

Stap 3 – Bepaal jouw werkelijke uurtarief

Het uurtarief wat je gaat rekenen naar jouw klanten mag natuurlijk anders zijn dat dat je hebt berekend. Laten we nog eens kijken naar de verschillende klassen waarin jij je bevindt als ondernemer.

  • Onderkant
  • Middenklasse
  • Bovenkant

We hebben het hier over gehad bij stap 1, maar het is enorm belangrijk da je bepaalt waar jij je bevindt. Dit bepaalt namelijk of het uurtarief wat jij rekent, ook daadwerkelijk bij jou past. En uiteindelijk of jouw klanten hiermee akkoord gaan. Wanneer verlaag je jouw uurtarief en wanneer kan je jouw uurtarief verhogen? Laten we 3 verschillende mogelijkheden bekijken.

  1. Verlagen of laag instappen

    Hier volgen een aantal redenen waarom jij jouw uurtarief zou verlagen of aan de ‘onderkant’ zou instappen.

    1. Je bent een nieuwe speler in jouw markt
    2. Je hebt te weinig klanten (let hierbij goed op het soort klanten dat je werft)
    3. Je wilt meer klanten, en je hebt een product wat je (naast jouw uren) levert met een hoge marge.
  2. Gelijk blijven of gemiddeld instappen

    Hier een aantal redenenwaarom jij op gemiddeld prijsniveau jouw uurtarief gaat bepalen of waarom je jouw uurtarief gelijk laat zijn op gemiddeld niveau.

    1. Je hebt genoeg werk, en wilt het zo houden, én je bent tevreden met jouw salaris. (dit spreekt voor zich)
    2. Je wilt meer klanten aantrekken, en je bent tevreden over het type klant dat je nu hebt.
    3. Je wilt meer van hetzelfde werk aantrekken, en je bent tevreden over het werk wat je op dit moment hebt.

Je ziet dat dit redelijk voor zichzelf sprekende redenen zijn.

  1. Uurtarief verhogen of hoog instappen

    1. Je hebt genoeg werk, maar wilt graag meer verdienen
    2. Je wilt graag een ander type klanten aantrekken in een hoger segment
    3. Je levert exclusieve diensten of producten (weinig of geen concurrentie)
    4. Je hebt een heel duidelijk profiel van jouw ideale klant, en bent in staat om jezelf te verkopen voor een hoger uurtarief. (let op! Het is belangrijk dat jij als ondernemer ook doorgroeit naar een hoger niveau)
    5. Jij weet exact het probleem of de vraag van jouw klant, en hebt de ideale oplossing voor jouw klant.

Het echte uurtarief wat jij zal vragen is uiteraard sterk afhankelijk van de branche waarin jij werkzaam bent. Een advocaat met een uurtarief van €45 is niet geloofwaardig, maar een loodgieter die€275 per uur rekent wekt de indruk alleen maar gouden kranen te monteren.

(Gratis gouden kraan bij aankoop van 2 uur montage) – Geintje natuurlijk ?

 

Samenvatting

Laten we alles even samenvatten.

Stap 1: bepaal jouw positie in de markt

Stap 2: Bereken jouw uurtarief

Stap 3: Bepaal jouw werkelijke uurtarief.

 

Ik hoop dat je hiermee bent geholpen en dat dit je helpt om jouw uurtarief te bepalen. Ik zou het leuk vinden om te horen wat jouw uurtarief is en wat voor werk je doet. Zo kun jij weer anderen helpen om hun uurtarief te bepalen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *