Groeistrategie

Groeistrategie… Hoe bepaal je dat?

Als ondernemer ben je veel bezig met je werk. Je bedient je klanten, en probeert wat over te houden voor jezelf.
Daarnaast ben je bezig met ondernemen. Om goed bezig te zijn met ondernemen is het belangrijk dat je een groeistrategie hebt. Een strategie die je verder brengt dan alleen werken, werken, werken. Om te ondernemen heb je een strategie nodig, om te groeien heb je een groeistrategie nodig.

Om een goede groeistrategie in elkaar te zetten voor jouw bedrijf geef ik je 4 tips.

1. Bepaal je huidige situatie

Klinkt misschien als een open deur, of misschien zelfs wel vreemd. Waarom is het belangrijk om je huidige situatie te bepalen als je bezig wilt zijn met jouw groeistrategie, en als je bezig wilt zijn met jouw bedrijf laten groeien?

Je kent ongetwijfeld het spel Darts. Je weet wel, met die pijltjes en de roos… Als je de pijl in de roos wilt gooien is het ontzettend belangrijk dat je bepaalt waar je staat, ten opzichte van de roos. Het doel. Als je wilt groeien met jouw bedrijf is het belangrijk dat je je huidige situatie bepaalt om een realistisch beeld te krijgen hoelang je bezeg gaat zijn met het uitvoeren van jouw groeistrategie.

Wil jij jouw bedrijf laten groeien? Bepaal dan eerst jouw huidige situatie aan de hand van de volgende punten.

  • Bepaal jouw huidige jaaromzet. (ben je nog geen jaar bezig? Maak dan een realistische inschatting van het eerste jaar)
  • Hoeveel actieve klanten heb je. (Hoeveel klanten zorgen dus voor de omzet)
  • Hoe vaak krijg je nieuwe aanvragen
  • Krijg je wel eens klanten uit je netwerk? Zo ja, hoe veel?

TIP: Schrijf alles op papier. Dit geeft je overzicht!

Het antwoord op deze vragen vertelt je jouw huidige positie in de markt. Een mooi startpunt om te beginnen met het uitwerken van jouw groeistrategie.

2. Maak een doelstelling

Met een mooi beginpunt ben je er natuurlijk niet, je wilt ergens naartoe. Zorg ervoor dat je een helder doelstelling hebt zodat je xact weet waar je naartoe kan werken. een van de de dingen die de meeste ondernemers vergeten. De doelstellig is het kloppend hart van elke groeistrategie. Zonder goede en heldere doelstelling kun jij geen duidelijk zicht krijgen op de groei van jouw bedrijjf. De meeste ondernemers die ik tegenkom hebben geen doelstelling omdat ze het: of teveel werk vinden om het uit te werken, of omdat ze er te nonchalant mee omgaan. De vraag die hier bij past is: je wilt toch jouw bedrijf laten groeien?

Tips voor een duidelijke doelstelling? Hier komen ze

  • Bepaal wat je wilt bereieken
  • Maak het zo concreet mogelijk
  • Hang er een exacte datum aan vast

Hoe concreter het hele geheel, hoe beter je ernaartoe kunt werken.
Is je doelstelling vaag en heb je geen exacte datum dat je het bereikt wilt hebben? De kans is erg groot dat je het niet gaat bereiken.

3. Maak tussendoelen

Jouw doelstelling kan erg ambitieus lijken, en het kan nog lang duren voordat je het hebt bereikt. ‘’De berg is zo hoog’’…
De berg kan niet kleiner gemaakt worden, want de top is jouw doel. We kunne het wel overzichtelijker maken door etappes aan te brengen in eht geheel. Kortere tijden, kleiere tussendoelen om het overzcht te bhoueden, maar ook om de energie erin te houden.

Stel dat jij een doel hebt gesteld wat je over 3 jaar bereikt wilt hebben. Hoe weet je nu of je er elke week een stapje dichter bij bent gekomen> Dat doe je door er tussendoelen in te maken. Dit is een belangrijk deel van jouw groeistrategie. Tussendoelen geven overzicht, en maken de groei van jouw bedrijf zchtbaar en meetbaar. Je kunt bijvoorbeeld elke maand een tussendoel stellen. Zo weet je aan het eind vna de maand of je dichte bij jouw einddoel bent gekomen, en weet je hoever je nog te gaan hebt.

Tips om haalbare tussendoelen te stellen?

  • Bepaal hoeveel maanden jouw hoofddoel nog van je verwijderd is
  • Deel jouw doel op in evenzoveel delen, en wijs elke maand 1 deel toe

4. Plan (doel)tijd in

Oké, wat hebben we tot nu toe. We hebben Het Startpunt, Een Stip op de Horizon en we hebben tussendoelen.

Top, goed bezig.

Nu de actie nog. Want zonder actie, geen resultaat…
Maar hoe zorg je ervoor dat je gestructureerd aan je doelstelling kan werken? hoe zog je ervoor dat je naast je drukke werk ook nog tijd vrij kan maken om jouw groeistrategie te realiseren. Je hebt de groeistrategie ten slotte niet voor niets gemaakt.

Ik heb veel adviezen gehad. Ik ben beel gecoacht de afgelopen jaren, maarnog nooit heeft iemand mij het volgende vertelt. Tijdens mijn trainingen en de persoonlijke coachings die ik geef, is dit een ware eyeopener.

Komtie…

  • Bepaal hoeveel tijd je kwijt bent aan je werk voor je klanten.
  • Kijk hoeveel tijd je over hebt. Dit moet minstens 3 uur per week zijn.
    Is dat het niet? Kijk dan waar je eventueel efficienter te werk kan gaan of plan minder in
  • Plan de resterende tijd VAST! In je agenda
  • Werk in de vast geplande ‘groeitijd’ aan je doelen

Als je de eerste 3 punten goed uitwerkt heb je een mooie groeistrategie. Als je punt 4 gedisciplineerd doet sta je volgend jaar op een totaal ander niveau van ondernemen als vandaag.

Succes met het uitwerken van jouw groeistrategie!

BONUSTIP: merk je weerstand bij jezelf? Vraag dan jezelf af: Waarom wilde ik mijn bedrijf laten groeien?

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *